VESTI BUNE PENTRU TRANSPORTATORII ROMANI!

Publicat la 21.05.2015

La inceputul acestei saptamani, reprezentanti ai patronatelor din transport au fost prezenti in Bucuresti pentru discutii cu autoritatile statului pentru a incerca rezolvarea unor probleme vechi si apasatoare pentru bresla.
Iata ce a declarat pentru Cartrans.ro domnul Decebal Popescu, director general al grupului Cartrans si totodata coordonatorul grupului de dialog a majoritatii asociatiilor transportatorilor romani cu autoritatile statului, cu mandat exclusiv pe problema diurnelor si a accizei la carburanti.

“Am avut mai multe discutii saptamana asta atat la nivelul Comisiei de Buget Finante din Camera Deputatilor, for decizional in adoptarea proiectului de nou Cod Fiscal, dar si la nivelul Guvernului Romaniei, prin intermediul colegilor mei din Coalitiei pentru Dezvoltarea Romaniei (n.n. Decebal Popescu fiind membru in task-force-ul Infrastructura si Transport, din partea Romanian Business Leaders).

Bineinteles, atentia noastra s-a concentrat pe problema recalificarii ca venit de natura salariala a diurnelor achitate soferilor din transportul international de marfuri dar si pe problema accizei la carburant, a carei introducere a fost evident o eroare pe care noi am tot semnalat-o atunci si pentru analiza careia am cerut in repetate randuri studiu de impact.

Revenind la diurna, cel mai arzator subiect, pe scurt putem spune ca am beneficiat de atentia presedintelui Comisiei de Buget Finante, Dl Deputat Stefan Viorel, cu care am avut un dialog ce a durat mai bine de o ora, timp in care delegatia noastra a putut face expunerea de motive in modificarile solicitate la codul fiscal pe speta diurnei acordata soferilor. De asemenea, am prezentat Domnului presedinte si studiile efectuate de Ernst&Young la comanda asociatiei APTE2002, cu privire la modalitatea de retribuire a soferilor din statele vecine (identica celei din Romania de pana acum), dar si studiul realizat de COFACE cu privire la sectorul de transport marfuri din Romania, care releva o “o situatie de lichiditate fragila, foarte expusa unor socuri negative care pot veni din neincasarea creantelor sau scaderea vanzarilor”, dar si din modificari la nivel legislativ care pot influenta costul / km intr-un mod atat de radical precum impozitarea diurnelor acordate soferilor aflati in delegatie in interes de serviciu.

Dl Presedinte a fost foarte interesat de modul in care am putut justifica necesitatea ca diurnele sa ramana in forma actuala, a inteles de asemenea faptul ca lucram intr-un context concurential foarte agresiv, in care majoritatea companiilor este marcata de un levier ridicat, barierele fiind reduse pentru cumparatori, care pot gasi servicii substitut relativ usor la concurentii nostri din Polonia, Ungaria, Bulgaria, Slovacia, Cehia si tarile baltice.

In acest context, dansul a preluat propunerile noastre si le va supune atentiei comisiei in termen de aproximativ 2 saptamani, dupa ce se va termina in Romania vizita reprezentantilor FMI, care “ocupa” total agenda comisiei de specialitate din Parlamentul Romaniei.

Asa cum spuneam si mai inainte, avem in acelasi timp semnale certe de la nivelul Guvernului Romaniei, unde la ora la care noi eram la Parlament, au avut loc consfatuiri intre membrii Coalitiei pentru Dezvoltarea Romaniei si reprezentantii autoritatilor, in frunte cu Dl Prim Ministru. Printre subiectele atinse a fost si “problema transportatorilor”, situatie in care Primul Ministru a rugat sa transmitem in teritoriu promisiunea ca se va rezolva pana la mijlocul lunii iunie, prin armonizarea prevederilor din Codul Fiscal cu cele din Codul Muncii. Chiar in aceste zile, reprezentantii Ministerului Muncii lucreaza la traducerea din legislatia europeana a unor norme care se pare ca vor clarifica si acest aspect, bineinteles in concordanta cu precizari sau adaugiri aduse in Codul Fiscal sau printr-o reglementare speciala, de genul celor pentru personalul navigant din marina sau aviatie.

Semnale la fel de pozitive avem si in ceea ce priveste “supra-acciza, in sensul ca studiile de impact au relevat exact ceea ce noi am spus inca de la inceputul anului, cu datele pe care le puteam strange noi cu resurse proprii. Prin urmare, eu unul cred ca sansele sa se renunte la “supra-acciza” sunt foarte mari, peste 90%. Chiar daca Senatul a dat un prim vot negativ renuntarii la acciza, forul decizional este Camera Deputatilor si acolo eu trag sperante ca jocurile politice vor lasa locul ratiunii.

Referitor la proiectul de “amnistie fiscala”, desi ne-am exprimat puternicul dezacord cu privire la includerea transportatorilor in randul “condamnatilor iertati”, acesta merge mai departe rezolvand astfel trecutul, solutia de viitor stand acum atat in vointa politica de a rezolva problema dar si in puterea noastra de a ne impune punctul de vedere, nu in scopul imbogatirii ci in scopul supravietuitii si ulterior dezvoltarii acestei ramuri de industrie (transporturile) in Romania.

Vom continua demersurile la nivel institutional, avand convingerea ca pana la finalul lunii iunie lucrurile vor fi mult mai clare si ne vom putea concentra fiecare din noi pe propriul business.”

Ploiesti, 20.05.2015

foto: www.cartrans.ro

Stiri recente