Criza RCA aproape de final?!?

Publicat la 20.01.2016

"Singura sansa ca piata asigurarilor RCA sa revina la normal este intrarea unor noi jucatori care sa sparga "cartelul" celor 9 fantastici ce au speriat Romania. Oricat ar incerca sa explice ce e in spatele primelor actuale, asiguratorii nu au nicio justificare credibila pentru prime ce variaza de la 15.000 RON la 61.000 (!!!)RON la RCA pentru vehicul nou, clasa B0. Fiind vorba de o piata captiva, ermetica, cu un produs obligatoriu pentru care (teoretic) nu exista cerere ci doar obligativitate, teoria cu piata libera functioneaza si nu prea. Modificarea unor prevederi din Norma RCA care sa mai stavileasca "avantul" acestora este treaba ASF. Aparitia unor prevederi noi in legislatie care sa ajute la limitarea numarului de daune precum si a cuantumului valoric al acestora, intra in sfera Parlamentului. Investitiile in infrastructura care sa ajute tot la limitarea numarului de daune, ar trebui sa fie obligatia pe termen lung a Guvernului Romaniei. Se pot finanta foarte usor SI din acele comisioane/taxe platite de asiguratori catre ASF ca procent din valoarea politelor vandute. Sau din amenzile pentru lipsa RCA, daca ar veni cu acel sistem video de monitorizare unic, solicitat si de majoritatea asociatiilor patronale. Clar ca asta ar duce si la cresterea numarului de asigurati. Dar adevarul e ca nicio entitate din Romania (ASF, Guvern, Parlament sau oricare alta) nu poate interveni pentru implementarea unor tarife fixe pe RCA cum s-a mai tot cerut in piata in ultima vreme. Ca opinie personala, cred ca asta este o utopie in 2016 pe o piata libera din Uniunea Europeana. Ne vom trezi imediat cu o procedura de infringement de la CE... vezi exemplul Italiei care a incercat acelasi lucru acum ceva vreme. Asa ca... revenim la tema initiala... singura sansa PE TERMEN SCURT este cresterea concurentei pe piata, iar noi, din ce mai aflu si eu pe surse, nu suntem foarte departe de asta. Si nu e vorba doar de GRAWE care e deja prezent in Romania pe alt segment si asteapta autorizarea pe RCA si CASCO. Cred ca e o chestiune de cateva saptamani, ulterioara unor modificari din norme, dar nu-mi permit sa sfatuiesc pe nimeni sa astepte, sa nu-si faca polite in timpul asta si asa mai departe. Fiecare face cum crede ca e mai bine pentru business-ul lui. Sa avem rabdare si incredere, pentru a nu stiu cata oara... dar ce altceva putem face ca sa influentam REAL si pe termen scurt? Cred ca nimic, dupa cum am analizat eu situatia. Dar si asta e tot o opinie personala", ne-a declarat azi dimineata directorul general al Cartrans, Decebal Popescu.

Tot astazi, pe newsletter-ul revistei Tranzit a aparut urmatorul articol:

Creste concurenta la asigurari.

Deoarece in prezent nu exista parghii legale pentru limitarea preturilor asigurarii, fiind considerata o piata libera, ASF se pare ca ia in calcul cresterea concurentei intre companiile de asigurari. Astfel, este posibil ca in curand alte companii din afara ţarii, de exemplu din Polonia, sa poata incheia polite RCA companiilor din Romania direct (prin reprezentanta aici) sau prin intermediul brokerilor romani care sa actioneze cu mandat. Ca acest lucru sa fie posibil, ar trebui eliminata din norma RCA obligativitatea ca asiguratorii autorizati sa emita polite RCA in Romania sa aiba reprezentativitate in fiecare judet al tarii. Insa, in acest caz exista riscul ca firmele de asigurari existente sa isi restranga si ele reprezentantele de aici pentru a-si reduce costurile.


O alta idee este de a limita despagubirile pentru daunele de vatamari corporale care au ajuns in prezent la peste un milion de euro, astfel incat sa limiteze si nevoia asiguratorilor de a-si face rezerve prin cresterea pretului la asigurari.
Aceasta ultima teza nu face insa obiectul activitatii ASF ci poate intra pe agenda Ministerului Justitiei, care sa analizeze felul in care instantele din Romania au acordat aceste despagubiri in ultimii ani si sa solicite modificarea legislatiei astfel incat sa se poata crea niste standarde de despagubiri. Se va elimina astfel posibilitatea ca pentru daune/vatamari corporale similare, o instanta de la Bucuresti (spre exemplu) sa acorde 10.000 EUR despabugiri, iar alta de la Vaslui sa acorde 100.000 EUR.

Ramane de vazut in zilele urmatoare ce informatii vor veni dinspre ASF, in urma consultarii cu asociatiile patronale din transporturi si crearea grupurilor de lucru in sprijinul modificarii legislatiei.

sursa: traficmedia.ro

Stiri recente